Prof. Dr. Fatma Bozkurt

Prof. Dr. Fatma Bozkurt

Mail: yazar@muzakerat.com

Kutsal Kapılar

Kutsal Kapılar: Yenilenme ve “Tanrı’ya” Giden Geçit

Papa Franciscus’un 2024 Noel döneminde Kutsal Kapıları açarak 2025 Jübile Yılı’nı başlatmasıyla, yüzyıllardır süregelen bir gelenek yeniden hayat buldu. Bu kapılar, manevi yenilenme ve ilahi lütfun simgesi olarak, inananları bu geçitten geçmeye ve Tanrı ile daha yakın bir ilişki kurmaya davet ediyor. Ancak, bu kutsal geçitlerin ardındaki derin hikâye nedir?


 

Tarihi Kökenler: Kapılardan Önceki Kapılar

Kutsal Kapılar, günümüzde tanıdığımız haliyle her zaman var olmadı. 13. yüzyıldan önce, Hristiyanlıkta kapı yerine geçit (kapı/gate) metaforu öne çıkıyordu ve bu metafor kurtuluşu simgeliyordu. İncil’de, İsa Mesih bu imgede kendisini “geçit” olarak tanımlar: “Ben kapıyım; kim benden içeri girerse kurtulacaktır” (Yuhanna 10:9). Bu ifade, İsa’nın Tanrı’ya uzanan tek yol olduğunu simgeliyordu, ancak günümüzde “bu geçitte biat eden kurtuluşa erecek” şeklinde yorumlanması baskındır.

Bu sembolik geçit, 1300 yılında Papa VIII. Boniface tarafından düzenlenen ilk Jübile’de fiziksel ve törensel bir eyleme dönüştü. Aziz Petrus Bazilikası’nın kapısı, günah ile lütuf arasındaki geçişi simgeleyen bir eşik haline geldi. Zamanla bu ritüel, Roma’daki dört ana bazilikayı kapsayacak şekilde genişletildi:

  1. Aziz Petrus Bazilikası: Geleneklerin merkezi.

  2. Aziz Yuhanna Lateran Bazilikası: Papa’nın katedrali ve Kilise birliğini simgeler.

  3. Santa Maria Maggiore Bazilikası: Meryem Ana’nın rolünü ve şefaatini onurlandırır.

  4. Aziz Pavlus Dış Duvarlar Bazilikası: Aziz Pavlus’un misyonerlik ruhunu vurgular.

19.yüzyıla gelindiğinde, Kutsal Kapılardan geçme ritüeli Jübile Yılları’nın ayrılmaz bir parçası haline gelmişti. 2025 yılında Papa Franciscus, Rebibbia Hapishanesi’ndeki beşinci Kutsal Kapıyı tanıtarak, lütuf ve bağışlamayı “toplumun en dışlanmış” kesimlerine kadar genişlettiğini belirtti.


 

Kutsal Kapıların Açıldığı Yıllar

Olağan Jübile Yılları: Kutsal Kapılar, her 25 yılda bir düzenlenen olağan Jübile Yılları’nda açılmıştır. Bu yıllar şunlardır:

  1. 1900: Papa XIII. Leo tarafından açıldı. Yeni bir yüzyıla girerken küresel barış çağrısında bulundu.

  2. 1925: Papa XI. Pius tarafından açıldı. Bu yıl, "İsa Mesih Kral Bayramı" tanıtıldı.

  3. 1950: Papa XII. Pius tarafından açıldı. II. Dünya Savaşı sonrası barış ve yeniden yapılanmayı vurguladı.

  4. 1975: Papa VI. Paul tarafından açıldı. Bölünmelerle işaretlenmiş bir dünyada uzlaşmaya odaklandı.

  5. 2000 (Büyük Jübile): Papa II. Jean Paul tarafından açıldı. Üçüncü milenyumun başlangıcını kutladı ve yenilenmeye vurgu yaptı.

Olağanüstü Jübile Yılları: Bu yıllar, olağan Jübile döngüsünün dışında ilan edilmiştir:

  1. 1933 (Kurtuluş Jübilesi): Papa XI. Pius tarafından düzenlendi. İsa’nın çarmıhtaki ölümünün 1900. yılını kutladı.

  2. 1983 (Kurtuluş Jübilesi): Papa II. Jean Paul tarafından ilan edildi. İsa’nın çarmıhtaki ölümünün 1950. yılını anmak için düzenlendi.

  3. 2015-2016 (Merhamet Jübilesi): Papa Franciscus tarafından ilan edildi. Tanrı’nın merhametine vurgu yaptı.


 

Kutsal Kapılar ve Beş Sayısının Sembolizmi

Kutsal Kapılar, Hristiyan teolojisinde köklü bir anlam taşıyan beş sayısı ile derin bir sembolik bağa sahiptir.

  • İsa’nın Beş Yarası: Hristiyanlıktaki beş sayısının en dikkat çekici anlamı, İsa’nın çarmıhta aldığı beş kutsal yaradır: elleri, ayakları ve böğrü. Bu yaralar, fedakârlık, kurtuluş ve ilahi merhameti temsil eder. Kutsal Kapılar, İsa’nın fedakârlığını hatırlatarak lütuf ve bağışlama için bir geçit sunar.

(Kur'an-ı Kerim, Hz. İsa'nın çarmıha gerilmediğini açık bir şekilde ifade eder. Bu konu, Nisa Suresi 157-158. ayetlerinde geçmektedir. 157. "Ve 'Allah'ın Resulü Meryem oğlu İsa Mesih'i öldürdük' demeleri sebebiyle (onları lanetledik). Hâlbuki onu ne öldürdüler ne de astılar; fakat (öldürülen) onlara (İsa'ya) benzer gösterildi. Şüphesiz bu konuda ihtilafa düşenler, bundan dolayı tam bir şüphe içindedirler. Bu hususta zanna uymaktan başka bir bilgileri yoktur. Onu kesinlikle öldürmediler." 158. "Bilakis Allah, onu (İsa'yı) kendi katına yükseltti. Allah azizdir, hikmet sahibidir.")

  • Pentateuk (Musa’nın Beş Kitabı): Tevrat’ın ilk beş kitabı—Yaratılış, Çıkış, Levililer, Sayılar ve Tesniye—hem Yahudi hem de Hristiyan teolojisinin temelini oluşturur. Bu metinler, Tanrı’nın kanunlarını ve insanlık için rehberliğini temsil eder. Kutsal Kapılar da bu ruhani yolculuğun bir parçası olarak görülür.

  • Lütuf ve Kurtuluş: Beş sayısı, sıklıkla lütuf ile ilişkilendirilir ve Tanrı’nın insanlığa karşı koşulsuz iyiliğini simgeler. Kutsal Kapılardan geçmek, bir lütuf eylemi olarak kabul edilir ve hacılar, bu geçişle ruhsal bir yenilenme yaşar.

  • Beş Sevinçli Gizem: Katolik dua geleneğinde, Beş Sevinçli Gizem, umut, sevinç ve Tanrı’nın insanlık üzerindeki müdahalesini vurgular. Bu temalar, Kutsal Kapılar ile ilişkili bağışlanma ve yenilenme konseptleriyle örtüşür.


 

Sanatsal ve Tarihi Semboller

Kutsal Kapılar, yalnızca manevi semboller değil, aynı zamanda sanatın ve tarihin birer eseridir. Her biri, Hristiyanlık tarihini, inancını ve ruhani yolculuğu yansıtan detaylarla süslenmiştir.

Aziz Petrus Bazilikası: 1950 yılında Vico Consorti tarafından tasarlanan bronz Kutsal Kapı, insanlığın günah ve kurtuluş hikâyesini betimler. Kapının panellerinde, kutsal metinlerden alınan sahneler yer alır. Örneğin, insanlığın düşüşünü ve ilk günahı temsil eden Hz. Adem ile Havva’nın hikâyesi, Tanrı’nın lütfu ile yeniden bağışlanma mesajını taşır. Ayrıca, İsa’nın çarmıha gerilmesi ve dirilişi, kurtuluşun ve ilahi merhametin en önemli sembollerindendir.

Aziz Pavlus Dış Duvarlar Bazilikası: Enrico Manfrini tarafından tasarlanan bronz kapı, Aziz Petrus ve Aziz Pavlus’un yaşamlarını ve misyonerlik faaliyetlerini resmeder. Bu kapı, erken Hristiyan Kilisesi’nin inşa sürecini ve iki havarinin Hristiyanlık için verdikleri mücadeleyi yansıtır. Bunlar içerisinde, Aziz Pavlus’un Roma’ya olan yolculuğu ve burada vaaz vermesi, ve Aziz Petrus’un Hristiyanlık için çarmıha gerilmesi, fedakârlığın ve inancın sembolü olarak öne çıkar.

Latince Yazıtlar ve Tarihi Bağlantılar: Her Kutsal Kapının altında veya çevresinde, Latince yazıtlar bulunur. Bu yazıtlar, geçmişteki Jübile yıllarını anarak, bu kutsal törenlerin yüzyıllardır süregelen tarihini vurgular. Örneğin, Aziz Petrus Bazilikası’nın Kapısındaki yazıtlar, Jübile yıllarındaki manevi yolculuğun anlamını ve Tanrı’ya dönüşün kutsiyetini betimler ve Aziz Pavlus Dış Duvarlar Bazilikası’nda, Pavlus’un sözleri ve misyonerlik mesajları Latince metinlerle kutsanmıştır.

Bu yazıtlar, Kutsal Kapıların yalnızca fiziksel birer eşik olmadığını, aynı zamanda tarih boyunca süregelen bir inançyolculuğunun görsel bir yansıması olduğunu hatırlatır.


 

Jübile Yıllarında Kapıların Açılması

Kutsal Kapılar, Jübileler arasında harçla mühürlenir ve yalnızca Jübile Yılları’nın başında açılır. Bu nadir olay, Papa veya yetkili bir kardinal tarafından gerçekleştirilir. Tören şu sembolik adımları içerir:

  1. Anahtarlar: Papa, kapıları açmak için kutsal anahtarları kullanır.

  2. Çekiç: Kapıya üç kez çekiçle vurulur, bu da gökyüzünün kapılarını çalma eylemini simgeler.


 

2025 Jübilesi: Sınırların Ötesine Geçiş ve Yayılma Metaforu

2025 Jübilesi, 5. Kutsal Kapı ile kapsayıcılığı vurgulamasıyla dikkat çekiyor. Rebibbia Hapishanesi’nde bir Kutsal Kapı açılması, Kilise’nin mesajını toplumun en marjinal kesimlerine ulaştırma taahhüdünü yansıtıyor. Ancak bu aynı zamanda “Yahudilere ve Kutsal Kapılara İnananlara Yayılma Mesajı” olarak da göze çarpıyor.

Papa Franciscus’un Rebibbia Hapishanesi’nde açtığı 5. Kutsal Kapı, bu durumda yalnızca bir dini ritüel değil, aynı zamanda derin bir metaforik mesaj taşımakta. Bu kapı, Yahudilikte Mısır’dan Çıkış’ın (Exodus) “sınırların ötesine geçme” temasını çağrıştırırken, Papa’nın günümüz dünyasındaki dinler arası diyalog taahhüdünü de ifade eder.

Yahudi tarihi, sınırların aşılması ve özgürlük arayışı temalarıyla doludur. Mısır’dan Çıkış, bir ulusun esaretten kurtuluşunu ve Tanrı’nın vaat ettiği diyara doğru bir yolculuğu temsil eder. 2024-2025 yılları için ise İsrail’in yoğunlaşan yayılmacı stratejisi dikkate alınırsa, hapishaneden çıkış kapısının açılması metaforu ruhsal dönüşümü tamamlamak için fiziksel bir sınırın aşılması gerekliliğinin onayını ifade etmektedir.

Papa Franciscus, özellikle günümüzdeki krizlere bir yanıt olarak "çıkış müjdesi" (Evangelii Gaudium) vizyonunu sıkça dile getiriyor. Töreni izlediğimde aklıma gelen ilk soru metaforu olmuştu; 5.Kutsal Kapı, Yahudilere ve kutsal geçitlere biat eden inananlara sınırlarını aşma ve hem fiziksel hem de manevi anlamda “yayılma” çağrısı mıdır?


 

Yorum Yazın

casibom-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-hiltonbet-elexbet-tulipbet-ekattorney.com-beinwon-beinwon-beinwon-beinwon-beinwon-beinwon-beinwon-beinwon-tagbeefmaster.com-beinwon-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-